Press

 

170325 - Haarlems Dagblad - Charl Landvreugd - Movement no. 7 on Cairolandvreugd_lkca_2017

Voor haar reeks verhalen over Afrofuturism sprak Stephanie Archangel met Charl Landvreugd (1971, Paramaribo), een sleutelfiguur binnen de Nederlandse Afrofuturist-scene. Het interview gaat over zijn kunstenaarschap en over het belang van Afrofuturism voor de identiteitsvorming van Afro-Nederlandse jongeren. lees meer …

landvreugd_black-art-matters_metropolis-mAfbeelding Charl Landvreugd, movt nr.8: Oso, 2016 (detail)

Het diversiteitsvraagstuk is de laatste maanden enorm opgeleefd. Het lijkt alsof de aanhoudende veelal subtiele achterstelling van minderheden in de maatschappij nu pas bij een breder publiek begint door te dringen. In het opgebloeide debat is de kunstwereld nog grotendeels buiten schot gebleven, maar ook daar zijn de verhoudingen nog altijd scheef. Vincent van Velsen ging in gesprek met enkele zwarte makers. Lees meer …

the-creators-project-landvreugd

VICE: The Creators Project: “Afrofuturisme is relevanter dan ooit. Vanaf ongeveer het midden van de vorige eeuw ontstond deze stroming onder zwarte kunstenaars, muzikanten en schrijvers die zich een betere toekomst voor de gemarginaliseerde, zwarte gemeenschap voorstellen; ze maken daarbij gebruik van elementen uit sciencefiction en fantasy. Ze dachten na over een toekomst voor de gemeenschap, die voorbijging aan de geschiedenis van slavernij en onderdrukking. En als je nu even aan de Black Lives Matter-beweging denkt, dan wordt vrij snel duidelijk waarom deze manier van denken ook vandaag erg relevant is.” lees meer..

kunst-is-lang

This is mister Motley’s radio-show called ‘Kunst is Lang’ (Ars longa, vita brevis- by Dante). All interviews: 1 hour, 1 artist, 1 interview by Luuk Heezen in Dutch and in collaboration with Voordekunst.


Landvreugd_Dazed_November_2015

Text by Nadine Botha at Dazeddigital

EUROPA EUROPA

Charl Landvreugd’s Movement Nr 8: Destination Inner Space looks at a future vision of art in which a black body can talk about humanity in general, not just ethnicity. He says that he is from Rotterdam and the city is his home, but he has multiple homes, as with increasingly more people, regardless of ethnicity, impacted by migration. “Through the black body I’m trying to give a glimpse of us in the future.”


Landvreugd_Generation_Bass_November_2015

Text by Viktor Evink at Generation Bass

The Art of Afrofuturism

‘The acclaimed Surinamese Dutch multi-talented artist and art historian Charl Landvreugd was the most prominently featured artist at the festival. His multimedia installation, situated in the venue’s concrete club hall, was on display the entire week and in between the day workshops and the night programme, people walk in and at a set time each day, the artist himself gave a presentation about the meaning and story behind the work. … The original idea was that this space would be most profoundly experienced in a true clubbing setting, with a DJ guiding the multi-sensory experience of the meaning of dislocated connections, but unfortunately, this was not allowed for formal reasons so instead, a minimal, hypnotising trap beat, produced by Landvreugd himself, sampling afro-Caribbean non-verbal sound-language, looped trough the speakers.’


NRC_Handelsblad_20151009_5_08_2.jpg


Landvreugd_Gonzo_November_2015

Text by Gonzo Circus at Gonzo

STEREOTYPES

‘ ‘The Shadows Took Shape’ vertoonde ook een sculpturale installatie van de Nederlandse kunstenaar en Afrofuturist Charl Landvreugd. Zijn videowerk ‘Atlantic Transformerz’, dat hij in 2010 begon, is een cyclus over de vier continenten met als vertrekpunt de Afrikaanse diaspora in het Bijlmer-kwartier van Amsterdam. … Met het werk van Landvreugd en AiRich wordt duidelijk dat het huidige Afrofuturisme niet langer een voornamelijk Amerikaans-Britse stroming is. Ook is het niet meer een concept alléén van en voor de Afrikaanse diaspora.’

12 09 15 - De Ware Tijd, Suriname

 


Landvreugd_New_City_Art_2015

Text by Matt Morris for New City Art

‘Just about exactly where Eve Kosofsky Sedgwick could have told us we would find it, the gesture that is for me queerest in “Dandy Lion” is at the center of the galleries. The inclusion of “Atlantic Transformerz: Faidherbe,” Charl Landvreugd’s conceptual cos-play photograph, Lewis writes, “definitely speaks to my deliberate intentions to mask, not shy away from, discourse about sexuality.” Standing before a darkening twilight, a man wears a tailored suit and a shiny black Transformers mask. Undaunted Afro-futurist superhuman, he counters a prevalent nostalgia with the possibilities of what he and his audiences may yet become.’


Kasper Tromp, Leiden University (c):

De ontmoeting met Anana zal nog wel even uitblijven; Het onderzoek van Charl Landvreugd belicht vanuit het perspectief van zijn beelden. (edited)

Beeldende kunst: Moderne Nederlandse Beeldhouwkunst

Virginité de l’Europe #1 (2012)

1. Thema’s in het werk van Charl Landvreugd

Landvreugd werkt in verschillende media, ik vroeg hem hoe zijn onderzoek naar de identiteit van de Afro-Europeaan zich verhoudt tot zijn beeldende werk. Komen artistieke ideeën bijvoorbeeld voort uit zijn onderzoek, en brengt het proces van het maken van beelden weer nieuwe ideeën met zich mee? Hierop antwoordde hij, dat er voor hem geen onderscheid bestaat tussen persoonlijke research en beeldend werk; beide zijn immers onderdeel van zijn zoektocht naar het idee van de Afro-Europeaan, en beide aspecten zijn onderdeel van zijn dagelijkse leven. “Er zijn genoeg ideeën zijn, maar de vraag is welke tot (beeldende) uitvoering te brengen en welke niet.” Wanneer een idee met woorden te begrijpen is, heeft het voor Landvreugd weinig zin het in een beeld te gieten. Wat in woorden echter niet te vatten is, krijgt soms in beeld wel vorm. Hij hoopt dat het beeld een glimp laat zien van wat het hart al weet, maar waar het verstand tekort schiet. lees meer…

2013

Dark Matters Moois TV interview – from 1:56 – 3:59

 

 2012

4670
Debat SMBA: Am I Black